Lekker Lezen; Drie vrienden, een huis (en een klusjesman)

Soms heb ik het maanden lang te druk. Maar er zijn ook van die periodes dat het ene na het andere leuke boek op de markt komt. En dan verslindt ik ze. Allemaal.
Zo kon ik ook het boek Drie vrienden, een huis (en een klusjesman) van Astrid Harrewijn niet laten liggen.
Ik zal het maar meteen eerlijk toegeven; dit is inderdaad het eerste boek dat ik lees van schrijfster Astrid Harrewijn. En dan vind je ook meteen een krantenartikel dat de schrijfster een andere weg in is geslagen - want er is nu eenmaal meer in het leven dan de liefde. Een rode draad die door elke chicklit heen loopt en de meeste romans soms ietwat voorspelbaar maken.
Het is - ook zonder het artikel te hebben gelezen - wel te merken dat romantiek niet de hoofdrol speelt. Maar de liefde wel - op een andere manier. Zo is er de liefde voor Van Gogh, de liefde voor naasten en de liefde voor vrienden.



Drie vrienden, een huis (en een klusjesman) gaat over dertiger Noor. Ze vertrekt uit het kleine Itteren om de kans van haar leven aan te pakken; een baan bij het Van Gogh museum. Haar vriend en ouders zien dit totaal niet zitten en zijn niet te beroerd om dat te laten merken. Maar Noor heeft het prima naar haar zin met haar nieuwe baan en in het grachtenpand dat ze betrokken is met haar jongere zusje Kiki, en studievriend Joost. Maar dan stuit Noor op zaken die niet kloppen en twijfelt ze of ze wel de juiste beslissing heeft gemaakt.


Heerlijke personages. Vanaf de eerste bladzijde dat ze worden geïntroduceerd komen ze meteen goed over. Je kan om ze lachen (Kiki) of je kapot ergeren (Ewald). Dan zijn er ook nog de spanningen in het museum - er zijn vieze zaakjes die niet kloppen. Die zaken maken het spannend en zijn ook nodig aangezien er één spanningsboog grotendeels weg is gevallen; die van de romantiek.
Het speelt slechts nog een kleine rol, zo klein dat het eigenlijk ook wel helemaal weg had mogen blijven - dat had niet storend geweest. Persoonlijk mis ik de liefde wel een klein beetje in het boek. Liefde voor Van Gogh is volop aanwezig en er wordt dan ook veel informatie over hem gegeven.
Nu heb ik mij op school al nooit helemaal kunnen geven voor het vak kunstgeschiedenis, dus behalve een leuke aanvulling was dit misschien niet iets voor mij - maar dat is heel persoonlijk. Voor kunstliefhebbers is dit een heel leuk boek, en voor cultuurbarbaren zoals ik zelf is het ook vermakelijk (met name door de karakters). Het boek leest vlot door en is ook niet héél dik, wat het een lekker boek maakt voor tussendoor.
Geïnteresseerd?
Bestel Drie vrienden, een huis (en een klusjesman) dan via bol.com (Paperback € 15,00) of als e-book (€ 11,99)




Geen opmerkingen: