Lekker lezen; Zand erover

Zand erover! De nieuwe roman van Elsbeth Witt - de schrijfster van de bekende Barista!-serie.
Een luchtige roman over rust vinden op een eiland, om die rust vervolgens weer te laten verstoren door bemoeizuchtige buurvrouwen, oude liefdes, nieuwe vlammen en een familiegeheim.
Ik zal maar meteen bekennen, dit is het eerste boek van Elsbeth Witt dat ik lees. Ik ken de Barista!-serie wel maar heb nog geen boek uit de reeks gelezen - hoewel ik dat in eerste instantie wel van plan was. Het is dus niet dat ik maanden op dit boek heb liggen wachten, maar ik liep het gewoon tegen het lijf. Goed - genoeg daarover. Deze recensie gaat tenslotte ook over het nieuwe boek en niet over haar vorige werken.

Fien heeft het verpest. Ze is door een akkefietje haar baan kwijt geraakt en heeft bewust haar relatie beëindigd. De manier waarop was niet helemaal hoe ze het gepland had, maar uiteindelijk is ze niet alleen haar baan, maar ook haar vriend kwijt - en oh ja; haar vrienden ook, die kiezen partij voor haar ex. Deze kleine gebeurtenissen kom je gaandeweg te weten; het moment waarop wij kennis maken met Fien is ze 'm namelijk allang gepeerd.
Na het overlijden van haar tante is Fien haar huis op Vlieland ingetrokken in een poging het verleden te vergeten. Dat gaat haar redelijk af - ze maakt nieuwe vrienden, flirt met de boswachter en start een eigen bedrijfje op. Maar het verleden lijkt het heden in te halen wanneer een oude vlam opeens de veerpont neemt.

Zand erover is geschreven vanuit het ik-perspectief; mijn persoonlijke voorkeur. Op deze manier kan ik beter in het hoofd van het personage kruipen en zit ik beter in het verhaal. 'Zand erover' speelt zich af op Vlieland, af en toe onderbroken door een flashback. We leren Fien langzaam steeds beter kennen; snappen steeds beter waarom ze haar relatie heeft beëindigd, Rotterdam heeft verlaten en haar leven opnieuw is begonnen. In principe zijn er niet heel veel (spannende) gebeurtenissen die je door het boek slepen, maar toch vloog ik door de pagina's heen. Het moment waarop ze haar oude geliefde tegen het lijf loopt - waar een hoofdstuk mee afsluit - zoog me mee naar het volgende hoofdstuk.

Sommige personages vond ik ietwat oppervlakkig; weinig inzicht in wat er in hun hoofd omspeelde. Ook het familiegeheim was naar mijn idee erg snel afgehandeld; wat ik best jammer vond - daar had ze wat mij betreft best nog wat meer over mogen schrijven. Voor de rest vond ik Zand erover een zeer vermakelijk boek wat je zo uitleest. Luchtig, romantisch en perfect voor zowel een zomermiddag op het strand als een winteravond onder de dekens op de bank.

Nog meer boekennieuws? Lees onze pagina Lekker Lezen, met lijstjes van onze favoriete Chicklit, Romans en Informatieve boeken (Make-up & Visagie).

Meer weten over dit boek? Bezoek de website van Elsbeth Witt met leuke blogs over het ontstaan van dit boek. 
Zelf het boek lezen?
Klik en bestel 'Zand erover' via bol.com (paperback € 17,95)
Klik en bestel 'Zand erover' als e-book via bol.com (€ 9,99)


Geen opmerkingen: