Lekker lezen; Boekenfestijn 2016

Twee immens grote hallen vol met boeken. Thrillers, romans, kinderboeken, kookboeken, young adult - you name it. Al die boeken laten het hart van de gemiddelde boekenwurm sowieso al sneller kloppen, maar de lage prijzen doet het bloed helemaal sneller door onze aderen stromen.
Achttien keer per jaar strijkt het Boekenfestijn neer in verschillende hallen in Nederland en België. De hallen - ter grootte van voetbalvelden - zijn bezaaid met boeken; die tegen een, soms wel heel, lage prijs over de geïmproviseerde toonbank vliegen. Vooral de iets oudere boeken kun je voor een paar euro mee krijgen - hoe tof is dat?

Veel boeken, maffe prijzen - daar worden we blij van. Helaas trekt deze combinatie ook veel mensen aan, héél veel zelfs. En dat is dan weer iets waar deze boekenwurm niet zo blij van wordt. Ik zit liever met een boekje rustig op de bank dan dat ik me tussen de grote menigte bevind, maar uiteindelijk is het toch de nieuwsgierigheid die het won. Bij de ingang krijg je een boekentrolley in je maag gesplitst en dan kan het shoppen beginnen. Rijen lang, krioelende mensen tussen de paden en zo veel keus dat het begint te duizelen.
                   
                             

Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik de paden Lichaam&Geest, Koken, Flora&Fauna een beetje voorbij ben gelopen. Nadat ik de weg een beetje had gevonden ben ik in een rechte lijn naar de romans gelopen om daar rond te snuffelen. Wat makkelijker klinkt dan het daadwerkelijk was; romans is een nogal populaire categorie. De paden stonden voornamelijk bezet met - ja, ja - mannelijke bezoekers.
Mag dat maar even duidelijk zijn.
Misschien waren ze de weg kwijt; maar misschien mogen ze nu niet meer zeuren op onze onbenullige vrouwenboekjes met driehonderd pagina's ''wijvengezeik''.

Lage prijzen doen iets raars met onze hersenen. We veroorloven onszelf mandjes vol boeken mee te zuilen - want ze zijn maar vier euro per stuk. We lijken er daarbij niet meer over na te denken dat als ons mandje uitpuilt van de boeken het bedrag écht niet meer zo laag zal zijn. Ik heb mezelf deze dag dan ook maar gewoon een beetje ingehouden. Ten eerste omdat er nog een heleboel leuke boeken uitkomen - en tja, die moet ik ook hebben - en ten tweede omdat ik ook nog andere dingen wil en/of moet kopen. Dus al bladerend beslis ik welke boeken met me mee gaan en welke boeken ik achter laat.

Dit zijn mijn uiteindelijke aanwinsten:



Kon jij er niet bij zijn? Op www.boekenfestijn.com kan je een kijkje in de agenda nemen en zien of en wanneer ze bij jou in de buurt neerstrijken. Lukt ook dat niet, of wil je de shoppende en sjokkende menigte boekenwurmen vermijden? Dan kun je altijd hun online-aanbod bewonderen ;-)




Geen opmerkingen: